poniedziałek, 14 marca 2011

Wpływ mediów na kształtowanie się konsumpcjonistycznej postawy

Wpływ mediów na światopogląd i zachowania najmłodszych można zauważyć na każdym kroku. Dziś już coraz młodsze dzieci rozmowy między sobą, jak i również opowiadania na pytanie "co dziś robiłeś?" poświęcają tematyce gier, Internetu, gadżetów, ulubionych bajek czy filmów. Coraz rzadziej mówią o książkach (nawet tych napisanych specjalnie z myślą o nich) i o tym, co danego dnia robili z koleżeństwem na podwórku, ponieważ coraz rzadziej tam spędzają swój wolny czas. To wszystko ma wpływ na kształtowanie się konsumpcjonistycznej postawy, czyli skierowanej na "mieć".

Ma to swoje odzwierciedlenie w ubraniach oraz przyborach, które posiadają dzieci. Wystarczyłoby dokładniej rozejrzeć po ulicy, aby zauważyć, że większość dziewczynek jest ubrana w stroje z motywem Hello Kitty, Hannah Montana, czy lalki Barbie. Natomiast chłopcy mają ubrania ze swoimi ulubionymi postaciami komiksów np. Spiderman lub Batman. To samo tyczy się ich przyborów szkolnych. Królują motywy bajkowe lub filmowe, a czasem są to postacie z serialów animowanych dla dorosłych np. "Włatcy Móch", "Simpsonowie", "South Park". Do tej kategorii dochodzą również bardzo popularne wśród dziewcząt wyroby firmy Nici, Diddl i wiele innych.

Te wszystkie modne rzeczy przebijają w dziecięcych i nastoletnich oczach te zwykłe wyroby bez ich ulubionej postaci. Niestety ulegają temu również rodzice, kupując te artykuły na prośbę dzieci, mimo tego, że są one droższe, a wcale nie lepsze jakościowo. Warto też wspomnieć o tym, że rodzice nie zdają sobie sprawy z tego, że dziecko jest fanem np. animowanego serialu dla dorosłych, który nie jest dostosowany do jego wieku, a na okładce np. zeszytu widzą po prostu postać z kreskówki.

Problem, który tu się rodzi dotyczy dyskryminacji dzieci i nastolatków, które nie mają artykułów zgodnych z obecnie panującymi trendami. Takie dziecko może czuć się gorsze i wyalienowane, a koledzy mogą je wyśmiewać. Osoby w tym wieku jeszcze sobie nie zdają sprawy, że nie każdego rodzica stać na kupno tak drogich przedmiotów. Taki stan rzeczy może sprzyjać również tworzeniu się rywalizacji w stylu "a ja mam lepszy piórnik niż ty!", która w największym stopniu odbywa się w szkole, gdzie dzieci spędzają ze sobą najwięcej czasu. Szkoła powinna być miejscem zdobywania wiedzy, a nie rywalizacji i przechwałek na temat tego kto ma fajniejsze ubrania czy przybory, utrudniając w ten sposób naukę. A niestety w ten sposób u dzieci kształtuje się pogląd, że "jak mam lepsze rzeczy, to jestem fajniejszy" przez co, najprościej mówiąc, nie zwracają uwagi na to, kto co ma w głowie, a na to co na sobie.

Modne i droższe wyroby, o których pisałam, często nie są wcale lepsze jakościowo i mogą negatywnie wpływać na zdrowie. Popularne plecaki często nie są odpowiednio wyprofilowane, co sprzyja wadom postawy. Ubrania z fajnymi nadrukami są uszyte ze sztucznych tkanin, co powoduje, że nie są przewiewne. Te wyroby cechują się również słabą trwałością.

Oczywiście tworzeniu postawy "mieć" sprzyjają w dużym stopniu reklamy, które są tworzone z myślą o różnych odbiorcach np. dorosłych i dzieciach. Dla dzieci są to reklamy zabawek, komiksów, gier komputerowych itp. puszczane przed, w trakcie i po emisji bajek. Ogółem reklamy skierowane do wszystkich mówią "potrzebujesz tego produktu, aby być modnym, fajnym, lubianym". Idealnym przykładem jest poniższa reklama skierowana do dorosłych, jak i również do starszej młodzieży.


Źródła:
http://www.edukatormedialny.pl/2010/12/mode-wyposazenie.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz