środa, 23 marca 2011

Czy edukacja może funkcjonować bez nowoczesnych technologii i mediów?

W dzisiejszych czasach media i technologie są obecne w życiu każdego człowieka. Dotyczy to również edukacji. Jednak przez wiele lat szkoła funkcjonowała bez różnych innowacji. Czy nadal jest to realne?


Najważniejszym czynnikiem sprzyjającym naszemu rozwojowi jest drugi człowiek. Dlatego tak ważny jest bezpośredni kontakt ucznia z rówieśnikami i nauczycielem. Nauczyciel powinien wykazywać się zaangażowaniem, kreatywnością i inwencją własną. Nowe technologie nigdy tego nie zastąpią i nie powinny być traktowane, jako uzupełnienie pracy nauczyciela.

Media powodują zanik aktywności ludzkiej i pozbawiają potrzeby obcowania z innymi ludźmi. Coraz częściej zdarza się, że młode pokolenie spędza czas siedząc przed komputerem czy telewizorem. Powoduje to, że zastępują oni kontakt twarzą w twarz rozmowami sieciowymi. Zdecydowanie ma to negatywny wpływ na ich życie, ponieważ takie osoby charakteryzują się brakiem pewności siebie oraz nieśmiałością. Podczas rozmowy z innymi czują się skrępowane i zestresowane.

Z nowoczesnych technologii najczęściej korzystamy indywidualnie. Przy ciągłym wzroście czasu, jaki na to poświęcamy, osłabia się nasz kontakt z rodziną i przyjaciółmi, wzrasta zaś poczucie osamotnienia oraz dochodzi do zaniedbania swoich obowiązków rodzinnych i służbowych.

Korzystnie na kontakt z innymi wpływa praca w grupach, która powinna być wprowadzana już od najmłodszych lat. Dzięki niej można nauczyć się szanować i zrozumieć drugiego człowieka i jego poglądy oraz wyrażać własne zdanie na dany temat. Obecnie praca w grupach ogranicza się do wyszukiwania gotowych odpowiedzi. Dawniej przygotowując projekt grupa spędzała wspólnie czas, np. w bibliotece, ucząc się i świetnie się przy tym bawiąc. Ten czas spędzony razem pozytywnie wpływał na relacje interpersonalne i stwarzał przyjaźnie na całe życie.

Według nas media i nowe technologie w edukacji wcale nie są potrzebne. Nauczyciel z pasją będzie potrafił nawiązać z uczniem dobry kontakt i zachęcić go w ciekawy sposób do nauki. Dzięki temu zaangażowanie ucznia w pracę własną wzrośnie i to bez zbędnych „pomocy”.
.
Źródła zdjęć:
http://www.chip.pl/news/bezpieczenstwo/monitorowanie-i-szyfrowanie-danych/2011/02/rosnie-poziom-zagrozen-informatycznych-w-zwiazku-z-rozwojem-nowych-technologii

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz